Developing AKM Problem-Oriented Websites as Learning Media for Flat Shapes

Iva Wulandari, Siti Inganah, Minatun Nadlifah

Sari


Abstract. This research is motivated by the inability of students to comprehend the concept and correctly answer questions on flat shapes in literacy. This research is a development study with the goal of creating a flat shaped, website oriented learning resource for junior high school class VIII students regarding AKM questions. The ADDIE development model is employed. Interviews, questionnaires for validity and practicality tests, and tests in the form of a pretest and posttest were employed as the data gathering instruments. Ten eighth-grade students from SMPN 13 Malang who participated in the AKM program served as the field trial participants. In order to evaluate the validity, applicability, and efficacy of data collection procedures, tests, questionnaires, and interviews are used. The media validity test yields a percentage of 91.4% (more than 90%), the material validity test yields a percentage of 94% (more than 90%), the practicality percentage is 90.25% (more than 90%), and the Paired t-test yields a significant difference between the pretest and the posttest.

Keywords: Development, Website Learning Media, AKM Questions.


Teks Lengkap:

PDF (English)

Referensi


Aditya, P. T., (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web pada Materi Lingkaran Bagi Siswa Kelas VIII. Jurnal Matematika Statistika dan Komputasi, 15(1), 54-64. https://doi.org/10.20956/jmsk.v15i1.4425

Aswardi, M. R. E. & Nellitawati, N. (2019). Pengembangan Trainer Programable Logic Gontroller Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional, 5(1), 51-56.

Atsani, K. (2020). Transformasi Media Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19. AL-HIKMAH. Jurnal Study Islam, 1(1). 82-93

A'yun, S. N. Q. S. F. Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Website Matematika di Kelas 5 SDN Cikoko 01 Pagi Jakarta. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 172-182. http://e-journal.unp.ac.id/index.php/jippsd

Cahdriyana, R. A. & Richardo, R., (2020). Karakteristik Media Pembelajaran Berbasis Komputer. Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(1), 50-56. https://doi.org/10.30595/alphamath.v2i2.1167

Mufliharsi, R., & Candra, E. N. (2020). Pemanfaatan Website Sebagai Media Pembelajaran Membaca pada Lifeskill Jurnal Pengabdian Masa Pemanfaatan Website sebagai Media Pembelajaran Membaca pada Lifeskill Storytelling. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Keguruan dan Pendidkan, 3(1), 32-38. https://doi.org/10.31326/jmp-ikp.v3i1.608

Faradila, S. P. A. S. (2018). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMA N 15 Semarang. Semarang: Universitas Muhammadiyah Semarang

Fatqurhohman, F. (2016). Pemahaman Konsep Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(2), 127-133. http://doi.org/10.25273/jipm.v4i2.847

Fitriani, N., & Yuliani, A. (2016). Analisis Penerapan Pembelajaran Matematika Berbasis PMRI Pada Sekolah Dasar di Kota Bandung. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 3(1), 1-10. https://doi.org/10.22460/p2m.v3i1p45-52.477

Hodiyanto, H., Darma, Y., & Putra, S. R. S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Bermuatan Problem Posing terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 323-334.

Isrotun, U., (2014). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Penerapan Pembelajaran Realistik. Semarang: s.n.

Nurhalisa, S. M. B. M. R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Asesmen Kompetensi Minimum dan Pemecahan Masalah. Jurnal Literasi Digital, 1(3), 192-202.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-187. https://dx.doi.org/10.33511/misykat.v3i1.52

Nurseto, T., (2011). Media Pembelajaran yang Membuat Menarik. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 8(1), 19-35.

Putro, P. C., & Setyadi, D. (2022). Pengembangan Komik Petualangan Zahlen sebagai Media Pembelajaran Matematika pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 131-142. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.1041

Rosiyanti, H., & Farahdiba, T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Statistika SMA Kelas XII Menggunakan Articulate Storyline. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 6(1), 169-183.. http://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v6i1.5905

Rusman, R. (2011). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Sandri, M., (2018). Pengaruh Media Lagu Terhadap Hasil Belajar Matematika pada Materi Sifat-Sifat Bangun Datar. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 1-8. http://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v2i1.698

Saputri, F. A. M. W. N. H. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Berbasis Komputer pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar untuk Siswa Kelas VIII SMP. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 6(1), 57-68. http://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v6i1.5091

Septia, T., (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Matematika. AXIOMA:Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Islam Jember, 6(2), 1-10.

Shabrina, A. &. D. R., (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Web Enhanced Course dengan Model Inkuiri Terbimbing. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 9-26. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i1.3922

Sulistyorini, R. K. (2022). Pengembangan Modul Bermuatan Etnoekologi untuk Mengukur Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar Terkait Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). Jurnal Basicedu, 6(2), 2081-2088. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.239

Sungkono, S. A. V. S. S. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Augmented Reality. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 459-470. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i3.1534

Unaenah, E., Maula, N. H., Fitriani, M. A., Agustin, J. T., Hanifah, H., & Asshiddiq, A. (2020). Analisis Pemahaman Siswa pada Materi Bangun Datar dengan Bantuan Buku Bergambar Berbasis Teori Piaget di Kelas 5 Sekolah Dasar Negeri Jurumudi 2 Tangerang. PANDAWA , 2(2), 289-302. https://doi.org/10.36088/pandawa.v2i2.801

Vachruddin, V. P. &. A. R. A., (2021). Desain Pengembangan Media Pembelajaran Spin Microsoft PowerPoint Berbasis Literasi Asesmen Kompetensi Minimum ( AKM ) pada Materi Thaharah Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(2), 1-10. https://doi.org/10.36667/jppi.v9i2.757

Yanto, D. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik Rangkaian Listrik. INVOTEK (Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi), 19(1), 75-82. https://doi.org/10.24036/invotek.v19i1.409




DOI: http://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v7i2.8098

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

Laman JNPM: http://jnpm.ugj.ac.id

JNPM memiliki p-ISSN 2549-8495 | e-ISSN 2549-4937

JNPM is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

execute(); ?>