The Content Analysis of Instructional Videos for Elementary School Text Genre Materials in the Ruangguru App

Authors

  • Seni Apriliya Universitas Pendidikan Indonesia
  • Erwin Rahayu Saputra Universitas Pendidikan Indonesia

Keywords:

instructional video media, Ruangguru application, text genre

Abstract

This research is based on the needs of text genre instructional video media. There is a popular online tutoring platform that presents learning videos, namely the Ruangguru application. The research is in the form of strengthening video media-based competencies with the aim of research to describe the content of learning videos and find the quality of learning videos. The data sources were 4 learning videos of text genre material, namely: speech; form; explanation; and report text for grade VI of elementary school. Using the content analysis method, the results show that the video content almost met the text explanation and linguistic aspects. Thus, the expected results of this research can be an example or guideline for making quality speech text instructional videos, by avoiding components that are lacking in the design and content video.

References

Andriani, E. N., Saepulrohman, A., & Apriliya, S. (2013). Pengembangan Buku Cerita Anak tentang Sastrawan Acep Zamzam Noor untuk Menunjang Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. 1(1), 1–13.

Budiastuti, D., & Bandur, A. (2018). Validitas dan Reliabilitas Penelitian. Mitra Wacana Media.

Fridayanthi, P. D., & Ngewo, M. (2020). Keterampilan Menulis Struktur dan Isi Teks Pidato Persuasif Peserta didik Kelas X TB SMK PGRI 4 Denpasar. Widyadari, 21(2), 445–453. https://doi.org/10.5281/zenodo.4048934

Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Peserta didik Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs, 96–102.

Hanik, S. K., & Sudra, R. I. (2012). Analisis desain formulir laporan operasi (rm 16) di rumah sakit umum daerah kabupaten karanganyar. (Rm 16), 59–65.

Haris, C. A., Soedijono, B., & Nasiri, A. (2019). Penerapan Model UTAUT2 Untuk Mengecaluasi Aplikasi Ruang Guru. Teknologi Dan Informasi, 3(2), 192–199.

Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687

Kosasih, E. (2018). Pendekatan Berbasis Teks dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Satra Indonesia, 11–20.

Kosasih, E. (2020). 22 Jenis Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI.Bandung: Yrama Widya.

Kosasih, E., & Kurniawan, E. (2016). Jenis-Jenis Teks Fungsi, Struktur, dan Kaidah Kebahasaan. Bandung: Margahayu Permai.

Kosasih, E., & Restuti. (2013). Mandiri : Bahasa Indonesia untuk SMP/MTs Kelas VII. Jakarta : Erlangga.

Lida, U. M., & Eliya, I. (2019). Peran Startup Digital “Ruangguru” Sebagai Metode Long Distance Learning dalam Pembelajaran Bahasa. Edulingua, 6(2), 5–16.

Lubis, M. S. (2018). Struktur Penulisan Teks Pidato Mahapeserta didik Semester III Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Institut Pendidikan tapanuli Selatan: Kajian Retorika. Jurnal Education Dan Development, 4(2), 66–71.

Rizky Farah Dilla, & Putra, D. S. H. (2020). Desain Formulir engkajian Awal Neonatus Di Rumah Sakit Tingkat III Baladhika Husada Jember. Jurnal Rekam Medik Dan Informasi Kesehatan, 1(3), 311–319.

Santoso, S., & Maryuni, T. (2009). Mantap Berbahasa Indonesia 6 (vi). Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.

Somantri, E. A., Sastromiharjo, A., & Kosasih, E. (2017). Penerapan Metode Investigasi Kelompok dalam Pemebelajaran Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Berbantuan Media Film Pengetahuan Lingkungan Hidup Terhadap Peserta didik Kelas VII SMP Negeri 2 Subang. Seminar Internasional Riksa Bahasa XIII, 1191–1196.

Sudaryono, & Wiharsono, W. (2010). Ayo Belajar Bahasa Indonesia (untuk SD dan MI Kelas VI) (S. Indah & I. Wigati (eds.); 6th ed.). Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.

Suprianto, E. (2020). Implementasi Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02), 22. https://doi.org/10.30742/tpd.v1i02.810

Suprihatin, R., Apriliya, S., & Suryana, Y. (2021). Analisis Konten Materi Teks Pidato SD dalam Aplikasi Video Pembelajaran. PEDADIDAKTIKA, 8(2), 469–483.

Wiguna, A. S., & Matondang, S. S. (2018). Analisis Desain Formulir Ringkasan Masuk dan Keluar Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit Umum Madani Medan Tahun 2018. Jurnal Ilmiah Perekam Dan Informasi Kesehatan Imelda, 3(1), 409–416. Retrieved from https://jurnal.uimedan.ac.id/index.php/JIPIKI/article/view/56

Winarti, P. (2016). Meningkatkan Kemampuan Menulis Mengisi Formulir Metode Kooperatif STAD pada Peserta didik Kelas VI SD Negeri 21 Teluk Menyurai Sintang. Journal of Chemical Information and Modeling, 01(01), 1689–1699.

Downloads

Published

2023-01-30

Issue

Section

Article

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.