The Content Analysis of Instructional Videos for Elementary School Text Genre Materials in the Ruangguru App
Keywords:
instructional video media, Ruangguru application, text genreAbstract
This research is based on the needs of text genre instructional video media. There is a popular online tutoring platform that presents learning videos, namely the Ruangguru application. The research is in the form of strengthening video media-based competencies with the aim of research to describe the content of learning videos and find the quality of learning videos. The data sources were 4 learning videos of text genre material, namely: speech; form; explanation; and report text for grade VI of elementary school. Using the content analysis method, the results show that the video content almost met the text explanation and linguistic aspects. Thus, the expected results of this research can be an example or guideline for making quality speech text instructional videos, by avoiding components that are lacking in the design and content video.
References
Andriani, E. N., Saepulrohman, A., & Apriliya, S. (2013). Pengembangan Buku Cerita Anak tentang Sastrawan Acep Zamzam Noor untuk Menunjang Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. 1(1), 1–13.
Budiastuti, D., & Bandur, A. (2018). Validitas dan Reliabilitas Penelitian. Mitra Wacana Media.
Fridayanthi, P. D., & Ngewo, M. (2020). Keterampilan Menulis Struktur dan Isi Teks Pidato Persuasif Peserta didik Kelas X TB SMK PGRI 4 Denpasar. Widyadari, 21(2), 445–453. https://doi.org/10.5281/zenodo.4048934
Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Peserta didik Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs, 96–102.
Hanik, S. K., & Sudra, R. I. (2012). Analisis desain formulir laporan operasi (rm 16) di rumah sakit umum daerah kabupaten karanganyar. (Rm 16), 59–65.
Haris, C. A., Soedijono, B., & Nasiri, A. (2019). Penerapan Model UTAUT2 Untuk Mengecaluasi Aplikasi Ruang Guru. Teknologi Dan Informasi, 3(2), 192–199.
Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
Kosasih, E. (2018). Pendekatan Berbasis Teks dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Satra Indonesia, 11–20.
Kosasih, E. (2020). 22 Jenis Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI.Bandung: Yrama Widya.
Kosasih, E., & Kurniawan, E. (2016). Jenis-Jenis Teks Fungsi, Struktur, dan Kaidah Kebahasaan. Bandung: Margahayu Permai.
Kosasih, E., & Restuti. (2013). Mandiri : Bahasa Indonesia untuk SMP/MTs Kelas VII. Jakarta : Erlangga.
Lida, U. M., & Eliya, I. (2019). Peran Startup Digital “Ruangguru” Sebagai Metode Long Distance Learning dalam Pembelajaran Bahasa. Edulingua, 6(2), 5–16.
Lubis, M. S. (2018). Struktur Penulisan Teks Pidato Mahapeserta didik Semester III Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Institut Pendidikan tapanuli Selatan: Kajian Retorika. Jurnal Education Dan Development, 4(2), 66–71.
Rizky Farah Dilla, & Putra, D. S. H. (2020). Desain Formulir engkajian Awal Neonatus Di Rumah Sakit Tingkat III Baladhika Husada Jember. Jurnal Rekam Medik Dan Informasi Kesehatan, 1(3), 311–319.
Santoso, S., & Maryuni, T. (2009). Mantap Berbahasa Indonesia 6 (vi). Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.
Somantri, E. A., Sastromiharjo, A., & Kosasih, E. (2017). Penerapan Metode Investigasi Kelompok dalam Pemebelajaran Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Berbantuan Media Film Pengetahuan Lingkungan Hidup Terhadap Peserta didik Kelas VII SMP Negeri 2 Subang. Seminar Internasional Riksa Bahasa XIII, 1191–1196.
Sudaryono, & Wiharsono, W. (2010). Ayo Belajar Bahasa Indonesia (untuk SD dan MI Kelas VI) (S. Indah & I. Wigati (eds.); 6th ed.). Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.
Suprianto, E. (2020). Implementasi Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02), 22. https://doi.org/10.30742/tpd.v1i02.810
Suprihatin, R., Apriliya, S., & Suryana, Y. (2021). Analisis Konten Materi Teks Pidato SD dalam Aplikasi Video Pembelajaran. PEDADIDAKTIKA, 8(2), 469–483.
Wiguna, A. S., & Matondang, S. S. (2018). Analisis Desain Formulir Ringkasan Masuk dan Keluar Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit Umum Madani Medan Tahun 2018. Jurnal Ilmiah Perekam Dan Informasi Kesehatan Imelda, 3(1), 409–416. Retrieved from https://jurnal.uimedan.ac.id/index.php/JIPIKI/article/view/56
Winarti, P. (2016). Meningkatkan Kemampuan Menulis Mengisi Formulir Metode Kooperatif STAD pada Peserta didik Kelas VI SD Negeri 21 Teluk Menyurai Sintang. Journal of Chemical Information and Modeling, 01(01), 1689–1699.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Erwin Rahayu Saputra, Seni Apriliya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share and adapt the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Upon receiving the proofs, the Author/Editor agrees to promptly check the proofs carefully, correct any errors, and authorize the publication of the corrected proofs.