DAMPAK LINGKUNGAN KELUARGA TERHADAP MINAT MAHASISWA PENDIDIKAN EKONOMI UNIVERSITAS NEGERI SURABAYA UNTUK MENJADI GURU
DOI:
https://doi.org/10.33603/ejpe.v13i1.9840Abstract
The purpose of this study is to ascertain how the family environment affects the interest of State University of Surabaya Economics Education students in pursuing a career as a teacher or teaching staff member. This study uses a quantitative method, using a purposive sampling technique using an ex-post facto approach. For the respondents, this study involved students who have an economic education background and are undergoing
studies at the State University of Surabaya class of 2022, 2023, and 2024 with a minimum sample of 115 respondents. Data collection was carried out by distributing questionnaires or questionnaires on the Likert scale, with a score of 1 to 5. Validity and rehabilitation tests were carried out before data analysis. Analysis methods include descriptive and inductive analysis, including normality tests, multi-collinearity, heteroskedanity, and simple linear regression.
Keywords: Family background, Interest in becoming a teacher, Career.
References
Ardayani, E. (2014). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap minat mahasiswa menjadi instruktur akuntansi.
Dalyono, M. (2005). Psikologi pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Hasbullah. (2011). Dasar-dasar ilmu pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.
Hasibuan, H., & Moedjiono. (2012). Proses belajar mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Hidayah, M., dkk. (2022). Peran orang tua dalam meningkatkan minat mahasiswa menjadi guru.
Marna, L., & Latiffa, Z. (2021). Faktor penghambat minat mahasiswa Pendidikan Ekonomi menjadi guru.
Simamora, R. (2015). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap minat mengajar mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Yogyakarta.
Slavin, R. E. (2008). Educational psychology: Theory and practice. Boston: Pearson.
Wahab, A. (2004). Peran lingkungan dalam pembentukan minat karier siswa.
Yuniasari, & Djazari. (2017). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap minat karier siswa di bidang pendidika
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan karyanya ke jurnal ini setuju dengan persyaratan berikut:
Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama, dengan karya yang secara serentak dilisensikan di bawah Lisensi: Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License yang memungkinkan orang lain membagikan karya dengan pengakuan penerbitan awal dan kepenulisan karya di jurnal ini.