PENGARUH KUALITAS PELAYANAN BPJS, HUBUNGAN KOMUNIKASI DOKTER-PASIEN, WAKTU TUNGGU PELAYANAN RAWAT JALAN TERHADAP KEPUASAN PASIEN DI KLINIK YAI MEDIKA

Penulis

  • Muhammad Anis Pratama Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara, Indonesia
  • Samsul Arifin Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33603/ejpe.v12i2.9511

Abstrak

Currently, the health sector has experienced very rapid development, competition is increasingly widespread in providing services to consumers. This research was conducted with the aim of finding out the factors that influence patient satisfaction. This study uses a quantitative approach. The population in this study were all Yai Medika Clinic patients with a sample of 100 people, and analysis was carried out using Structural Equation Modeling (SEM) with the help of the Smart-PLS version 4.0 device. This research includes outer model testing, inner model testing, mediation testing and hypothesis testing. Based on the results of the validity test, it shows that all research indicators for each variable are declared valid. The reliability test shows that the composite reliability and Cronbach's alpha values ​​are said to be reliable and can be used. It can be concluded that BPJS Service Quality and Outpatient Service Waiting Time have a positive and significant effect on Patient Satisfaction. Meanwhile, the Doctor-Patient Communication Relationship has an insignificant negative effect on Patient Satisfaction.

Keywords: BPJS Service quality, waiting time for outpatient services, doctor-patient communication relationship, patient satisfaction

Referensi

Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi Dan Sampel Dalam Penelitian. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 14(1), 15–31.

Arifin, S., & Ali. (2021). Peran Customer Involvement Terhadap Kinerja Pemasaran. Ekuitas: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan, 158, 1–20. https://doi.org/10.24034/j25485024.y2023.v7.i1.5221

Arifin, S., Widagdo, J., & Roosdhani, M. R. (2023). Marketing Strategy For Batik Products In The Digital Technology Era. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 2023(4), 1321–1329.

Athiyyah, A., & Pane, A. S. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Pada Klinik Medan Medical Center. Jurnal Bisnis Corporate, 6(2), 86–93.

Fulgara, N., Wijayanto, G., & Jahrizal. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pasien Peserta BPJS Kesehatan Di Teluk Kuantan Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal Tepak Manajemen Bisnis, XII(3), 532–546.

Gabriel, R. N., Kepel, B. J., Lumunon, T. H. W., Surya, W. S., & Waworuntu5, M. Y. (2022). Pengaruh Komunikasi Verbal Dan Non Verbal Antara Dokter-Pasien Berfokus Terhadap Kepuasan Pasien Anugerah Tomohon. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 6.

Gunawan, Y. I., & Saragih, M. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan medis dan inovasi layanan administrasi terhadap kepuasan pasien. Jurnal Manajemen Kewirausahaan, 16(01), 33–42.

Ikhsan, K., Yoebrilianti, A., & Nurhasanah. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pasien BPJS Di Klinik Isna Medika Kota Cilegon. Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Bisnis, 4.

Masyarakat, T. S. K. (2020). Laporan Akhir Survei Kepuasan Masyarakat RSUD RA Kartini Kabupaten Jepara Tahun 2020. CV. Alri Abadi.

Nurfadillah, A., & Setiatin, S. (2021). Pengaruh Waktu Tunggu Pasien Rawat Jalan Terhadap Kepuasan Pelayanan Pendaftaran Di Klinik X Kota Bandung. Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(September), 1133–1139.

Prathama, A., Mauliddia, A. N., & Firdausi, D. S. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Penyediaan Fasilitas Terhadap Kepuasan Konsumen Di Era Pandemi Covid19 ( Studi Kasus Penumpang KA PT KAI ( Persero )). Journal Publicuho, 4(2), 553–569. https://doi.org/10.35817/jpu.v4i2.18067

Putri, V. J., Firdaus, & Adriansyah, A. A. (2018). Hubungan Waktu Tunggu Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien BPJS Di Poli Rawat Jalan Rumah Sakit Islam Ahmad Yani Surabaya. Journal Global Health Science, 3(4), 387–393.

Ramadani, D., Hardilawati, W. L., & Kusumah, A. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanann, Servicescape Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pasien Klinik Pratama Sari Husada Di Pekanbaru. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Ekonomi Bisnis & Akuntansi, 3, 847–858.

Ratnasari, I., & Puspani, N. S. (2019). Analisis Tingkat Kepuasan Pasien Di Klinik Pratama Abc Kota Bandung Menggunakan Metode Importance Performance Analysis. Jurnal Seminar Dan Konferensi Nasional IDEC, 2–3.

Romliyadi, & Isrizal. (2022). Analisis Faktor-Faktor Berhubungan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Dalam Pelayanan Perawatan Di Rumah Sakit Tahun 2022. Jurnal Kesehatan Lentera ‘Aisyiyah, 5(2), 644–652.

Sitio, V. S. S. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Produktivitas Kerja Karyawan PT Bank Panin Dubai Syariah, TBK Jabodetabek Selama Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Ilmiah M-Progress, 11(2), 125–135.

Susanty, S. (2020). Loyalitas Wisatawan Terhadap Citra Pulau Lombok Sebagai Daerah Tujuan Wisata Halal. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(2).

Diterbitkan

2024-09-01

Citation Check