PERAN RADIO SWASTA BAGI PERKEMBANGAN KREASI MUSIK INDIE DI KOTA CIREBON (Studi Deskriptif Kualitatif pada Program Hot Indie 12 di Radio Nuansa Cirebon)

Liling Kuning, H. Mukarto Siswoyo, Welly Wihayati

Abstract


Radio is one of the media of mass communication. The existence and development of radio in
Indonesia has been very rapid. Research Objectives: 1. To find out the program Hot Indie 12 in
growing the audience; 2. To find out the program Hot Indie 12 in attracting listeners; 3. To find
out the program Hot Indie satisfy listeners 12 4. To determine the program's decision to develop
12 Hot Indie indie music creation; 5. To determine the implementation of 12 in developing Hot
Indie indie music creation. The method of research used qualitative descriptive method. The
results of the study were: 1. Expertise and skills in bringing the program broadcast announcer
can attract attention (attention) listeners. 2. Concept and Promotion Programs can be interesting
(interest) listeners to participate in the program Hot Indie 12. 3. Segmentation and Target is a
community program or indie band Cirebon City 4. Profile program 12 Hot Indie Radio Nuance
begins with an idea, the idea and concept that is based on segmentation and target programs that
have been established by the Radio Nuance. 5. Activity (action) is the end of a series of
processes and presentation of broadcast programs in terms of realization and selection process 12
indie band Hot Indie Program 12 so as to develop creative indie music in the city of Cirebon.
Radio merupakan salah satu media komunikasi massa. Keberadaan dan perkembangan radio di
Indonesia sudah sangat pesat. Tujuan Penelitian : 1. Untuk mengetahui program Hot Indie 12
dalam menumbuhkan perhatian pendengar; 2. Untuk mengetahui program Hot Indie 12 dalam
menarik minat pendengar; 3. Untuk mengetahui program Hot Indie 12 memenuhi keinginan
pendengar; 4. Untuk mengetahui keputusan program Hot Indie 12 dalam mengembangkan kreasi
musik indie; 5. Untuk mengetahui pelaksanaan Program Hot Indie 12 dalam mengembangkan
kreasi musik indie. Metode penelitian yang digunakan metode deskriptif kualitatif. Hasil dari
penelitian ; 1. Keahlian dan keterampilan penyiar dalam membawakan siaran program dapat
menarik perhatian (attention) pendengar. 2. Konsep dan Promosi Program dapat menarik minat
(interest) pendengar untuk berpartisipasi dalam program Hot Indie 12. 3. Segmentasi dan Target
program adalah komunitas atau band indie Kota Cirebon 4. Profil program Hot Indie 12 Radio
Nuansa bermula dari sebuah ide, gagasan dan konsep yang disusun berdasarkan segmentasi dan
target program yang telah ditetapkan oleh Radio Nuansa. 5. Kegiatan (action) merupakan proses
akhir dari serangkaian proses dan penyajian siaran program yang ditinjau dari realisasi dan
proses seleksi 12 band indie dalam Program Hot Indie 12 sehingga dapat mengembangkan kreasi
musik indie di Kota Cirebon.
Key Words : Peran, Radio, Kreasi



DOI: http://dx.doi.org/10.33603/signal.v1i1.18

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
execute(); ?>