MENGHIDUPKAN KEMBALI HAKIKAT NILAI-NILAI PANCASILA

Yeti Kuswati, Dody Kusmayadi, Tera Triyantara Hani RN

Sari


The radical paradigm that tries to change the state ideology considers Pancasila to be the basis of a state that is stupid, humble and selfish. They believe that Pancasila cannot unite a diverse, diverse, ethnic and cultural society. Pancasila, however, is the nation's greatest work. Not forced to follow the "pendulum needle" of the ideology of socialism or liberalism, a great work that has been carefully thought out. Distrust in Pancasila led to a shift in its values, partly due to the loss of legitimacy of power that no longer provided hope for justice. Democracy with a rule of law (rechstaat) is referred to as a "vacuum". A high level of public participation in general elections and their confidence in participating can enable "legitimate" positions of power—directly proportional to the government's role in providing prosperity (prosperity) to the people. Thus, participatory communication is an important tool to ensure that Pancasila values do not deviate from its ideology, which is often misinterpreted. To make people understand how important Pancasila is for actualizing its values, it is very important to increase awareness and a framework for understanding the elements of the state. In addition, looking for ways to connect the roles of the people and government officials in legal instruments and communicative democracy.


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Ainurrohman, Lian Bagus, and Dravensi Martha, ‘Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Identitas Bangsa’, Jurnal Puspaka, 1.1 (2021)

Andayani, Wuryan, and Eko Ganis Sukaharsono, Filsafat Ilmu Akuntansi (Universitas Brawijaya Press)

Eddy, I W T, ‘Pancasila Sebagai Ideologi Terbuka Menghadapi Globalisasi Dan Perdagangan Bebas’ (Dharmasmrti, 2018)

Eddy, I Wayan Tagel, ‘Aktualisasi Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Berbangsa Dan Bernegara’, Dharmasmrti: Jurnal Ilmu Agama Dan Kebudayaan, 18.1 (2018), 116–23

Harefa, Amstrong, ‘Pancasila Sebagai Ideologi Dinamis’, Didaktik: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Humaniora, Sains, Dan Pembelajarannya, 6.2 (2012), 879–91

Harefa, Darmawan, and M M Fatolosa Hulu, Demokrasi Pancasila Di Era Kemajemukan (Pm Publisher, 2020)

Indonesia, Sekretariat Negara Republik, ‘Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 34 Tahun 2004 Tentang Tentara Nasional Indonesia’, Lembaran RI Tahun, 34 (2004)

Irdiansyah, Achmad Ramdhany, ‘REPRODUKSI PENGETAHUAN UNTUK KEKUASAAN: ANALISIS WACANA KRITIS PADA ARTIKEL ILMIAH DAN PIDATO MEGAWATI SOEKARNOPUTRI’, Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik Dan Komunikasi Bisnis, 5.2 (2021), 223–37

Kurniawan, Saputra Tri, ‘Penguatan Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Pembudayaan Dan Pelembagaan Nilai-Nilai Pancasila Dan Wawasan Kebangsaan Generasi Muda’, REFLEKSI 20 TAHUN REFORMASI PENDIDIKAN, PENGAJARAN, DAN KEBUDAYAAN, 94

Kuswati, Yeti, Dody Kusmayadi, and Tati Hartati, ‘The Role of Bureaucracy on the Effectiveness of Public Services’

Lubis, Sartiani, Melani Hutabarat, and Muhammad Rif’an Nasution, ‘Undang Undang Dasar 1945’, 2019

Mulyono, Mulyono, ‘DINAMIKA AKTUALISASI NILAI PANCASILA DALAM KEHIDUPAN BERBANGSA DAN BERNEGARA’, Citra Leka Dan Sabda, 2010

Nuraini, Siti, ‘Beragama Dan Berbangsa Berdasarkan Nilai-Nilai Pancasila’, Jurnal Pedagogy, 10.3 (2017), 107–22

Oetama, Jakob, Suara Nurani: Tajuk Rencana Pilihan, 1991-2001 (Penerbit Buku Kompas, 2001)

Pratomo, Herdianto Wahyu, Yeti Kuswati, and Abas Hidayat Suklani, ‘Educational Leadership: Islamic Religious, Philosophy, Psychology, and Sociology Perspectives’, International Journal of Social Science and Human Research, 5.05 (2022), 1765–70

Rachbini, Didik J, and Rianto Adi, Ekonomi Politik Kebijakan Dan Strategi Pembangunan (Yayasan Obor Indonesia, 2004)

Raimanu, Gusstiawan, ‘FILSAFAT DAN METODE PENELITIAN PENGERTIAN DAN SEJARAH FILSAFAT’

RENALDI, ALDI, ‘PERANAN TENTARA NASIONAL INDONESIA (TNI) DALAM MENUMBUHKAN KESADARAN MASYARAKAT AKAN PENTINGNYA IDEOLOGI PANCASILA DALAM PENYELENGGARAAN PROGRAM BELA NEGARA’ (FKIP Unpas, 2017)

Riyanti, Dwi, and Danang Prasetyo, ‘Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila Di Perguruan Tinggi’, Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 7.2 (2020), 82–96

Rognes, Knut, ‘Naturlig Utvalg, Tilpasning Og Teleologi’

Ruslina, Elli, ‘Asas Kebersamaan Dan Kekeluargaan Sebagai Dasar Pembangunan Hukum Ekonomi Indonesia’, Jurnal Hukum Sasana, 5.2 (2019)

Setijo, Pandji, Pendidikan Pancasila: Perspektif Sejarah Perjuangan Bangsadengan Undang-Undang Dasar 1945 Hasil Amandemen (Grasindo, 2006)

Simamora, Janpatar, ‘Urgensi Keberadaan GBHN Dalam Sistem Ketatanegaraan Republik Indonesia’, Jurnal Litigasi (e-Journal), 17.2 (2016), 3427–66

Soendari, Tjutju, ‘Metode Penelitian Deskriptif’, Bandung, UPI. Stuss, Magdalena & Herdan, Agnieszka, 17 (2012)

Suastika, I Nengah, ‘Nasionalisme Dalam Perspektif Postmodernisme, Poststrukturalisme Dan Postkolonialisme’, Media Komunikasi FPIPS, 11.1 (2012)

Sumawinata, Sarbini, Politik Ekonomi Kerakyatan (Gramedia Pustaka Utama, 2004)

Wibowo, Keysa Afgrinadika, and Fatma Ulfatun Najicha, ‘Aktualisasi Pancasila Dalam Kehidupan Masyarakat Di Era Globalisasi’, EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 4.1 (2022), 22–31

Wijaya, Hengki, Analisis Data Kualitatif Teori Konsep Dalam Penelitian Pendidikan (Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2020)




DOI: http://dx.doi.org/10.33603/.v11i2.8886

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International License
execute(); ?>