THE EFFECTIVENESS OF JIGSAW IN TEACHING STRUCTURE IV

Dwiniasih Dwiniasih

Sari


[email protected]
Abstract
This study was to explore the effectiveness of jigsaw in the teaching Structure IV. It was
assumed that by using jigsaw, there would be more attention, effort, and cooperation both teacher and
students in learning process. By conducting this study, the writers expected that Jigsaw could improve
student’s understanding and finding the student’s perception of Jigsaw used. This study was quasi
experiment. The subject was the students of the second year of English Department in Unswagati. The
data was collected through questionnaire and test then it was analyzed by using SPSS program. The
result showed that jigsaw could improve student’s understanding in passive voice. However, they
missed main point, that was missed the use of participle form and being difficult to recognize active
and passive meaning. Meanwhile, the result of student’s questionnaire showed significant
improvement, they could be a “teacher†by speaking up their idea; ask and clarify the questions with
their group.
Keywords: Jigsaw, Structure IV, Grammar
Penelitian ini ditujukan untuk mengeksplorasi efektivitas jigsaw dalam mengajar
Structure IV. Hal ini diasumsikan bahwa dengan menggunakan jigsaw, akan ada lebih
banyak perhatian, usaha, dan kerja sama baik guru dan siswa dalam proses pembelajaran.
Dengan melakukan penelitian ini, penulis berharap Jigsaw dapat meningkatkan pemahaman
siswa dan menemukan persepsi siswa dari penggunaan Jigsaw. Penelitian ini berbentuk quasi
eksperimen. Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa tingkat dua jurusan Bahasa
Inggris di Unswagati. Pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner dan tes yang kemudian
dianalisis dengan menggunakan program SPSS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa jigsaw
dapat meningkatkan pemahaman siswa dalam passive voice. Namun, ada beberapa poin
utama yang mereka salah dalam mengerjakan, seperti penggunaan bentuk participle dan sulit
untuk mengenali arti aktif dan pasif. Sementara itu, hasil angket siswa menunjukkan
peningkatan yang signifikan, mereka mampu menjadi "guru" dengan mengungkapkan ide-ide
mereka; bertanya dan memperjelas pertanyaan dengan kelompok mereka.

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Flag Counter

Laman Jurnal LOGIKA: http://jurnal.ugj.ac.id/index.php/logika/index

Jurnal LOGIKA memiliki p-ISSN 1978-2560 dan e-ISSN 2442-5176

execute(); ?>