METODE PEMBELAJARAN TEAM TEACHING UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA PADA PEMINATAN EKONOMI

Yopi Nisa Febianti

Sari


Abstract

Teaching with the team teaching method is useful for providing varied teaching services to students, so that students can actively participate in learning activities. The research objective was to determine the increase in student learning activeness with the team teaching learning method in the Economic Specialization. This reseacrh used qualitative research methods. The results of the analysis show that the team teaching learning method has a good impact on increasing student learning activeness in the Economics Specialization, because students become more enthusiastic, diligent, active, and also critical when studying. The conclusion of this research is that with team teaching learning, students are enthusiastic and happy when learning because learning is carried out by two teachers, and added with different teaching methods, such as adding games when there is an interval of time.

Keywords: Team teaching, student learning activeness, economic specialization.


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Afandi, Muhammad, Evi Chamalah dan Oktarina Puspita Wardani. (2013). Model dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. Semarang: Unnisula Press.

Ahmad, Maskur. (2018). Penerapan Metode Team Teaching Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran PAI Kelas IX Di SMP Taman Siswa Teluk Betung Bandar Lampung. Skripsi, tidak dipublikasikan. Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Intan Lampung.

Baharun, Hasan. (2015). Penerapan Pembelajaran Active Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Madrasah. Jurnal Pendidikan Pedagogik, 1(1), 34-45. https://doi.org/10.33650/pjp.v1i1.14

Bungin, Burhan. (2012). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya Edisi Kedua. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Damanik, Remika Yulia Sari. (2018). Penerapan Metode Team Teaching Dalam Pembelajaran Matematika di SMA Kristen Sukoharjo (The Implementation Of The Team Teaching Method In Learning Mathematics At ABC Christian High School In Sukoharjo). Journal Of Holistic Mathematics Education (JOHME), 1(2), 114-123.

Deliana, Anggita. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Team Teaching Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Desain Grafis Siswa Kelas XB di SMK Bina Harapan Sinduharjo Sleman. Skripsi, tidak dipublikasikan. Universitas Negeri Yogyakarta.

Direktorat Pembinaan SMA Kemendikbud. (2013).

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Krissandi, Apri Damai Sagita. (2017). Pengembangan Buku Pendekatan, Metode, dan Model Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1), 62-76.

Masruroh, Umi. (2017). Implementasi Strategi Belajar Aktif (Active Learning) Dalam Pembelajaran Tematik di MIN Kauman Utara Jombang. Skripsi, tidak dipublikasikan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Moleong, L.J. (2011). Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurdyansyah dan Fitriyani Toyiba. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Terhadap Hasil Belajar Pada Madrasah Ibtidaiyah. Retrieved from http://eprints.umsida.ac.id/id/eprint/1610

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Yunita, Inti dan Maryamah. (2016). Penerapan Metode Mengajar Beregu (Team Teaching) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Mata Pelajarn SKI di MI Muhammadiyah Ulak Lebar Kecamatan Ulu Ogan Kabupaten OKU. Jurnal Ilmiah PGMI (JIP), 2(1), 95-106.

Yusuf, Muri A. (2015). Asesmen dan Evaluasi Pendidikan. Padang: Prenada Media.




DOI: http://dx.doi.org/10.33603/ejpe.v10i2.6852

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.
execute(); ?>